Belangrijke punten:

  • competitie voor aandacht.
  • Manipulatieve design technieken.
  • Maximaliseren van consumptie.
  • maximaliseren van hoeveel tijd we spenderen aan het scherm.
  • Populariteit ten koste van intimiteit.
  • Brengt facebook ons echt samen met mensen, of verbergen we ons in onze computer en smartphone, doen alsof we vrienden hebben?
  • Wantrouwen in relaties, iedereen kan met iedereen communiceren.
  • De bron is kwaadaardig, sociale media verhoogt sociale isolatie, wat op hun beurt eenzaamheid, depressie, en het aantal zelfdodingen verhoogt.
  • Dopamine gehalte is het hoogst wanneer we over onszelf praten 30 a 40% in real life gesprekken gaat het over onszelf, op sociale media is dit rond 80% , niet zo verrassend dat we allemaal houden om over ons zelf te praten, hetzelfde stukje van jou brein wordt gebruikt en is gerelateerd aan orgasme, motivatie en liefde, deze worden gestimuleerd door jou sociale media gebruik en zeker wanneer je weet dat je een publiek hebt. Ons lichaam beloont ons wanneer we over onszelf praten online.
  • Likes voeden je ego en je valse persona dat je crieërd en het maakt jou ongelukkig, we doen niet de dingen die we willen doen, omdat we meer geven om wat ander van ons denken, dan dat we over onszelf denken. Je wilt vaak indruk maken op een groep waarvan je het grootst gedeelte meestal nauwelijks kent.
  • Je besteed je geluk uit aan de massa.
  • Als u een identiteit beheert, stop je te investeren in jezelf, het is makkelijker een persona te creëren en te voeden waardoor je persona gehalte omhoog gaat, en jij naar beneden gaat, omdat het bv ong 30 seconden duurt om een foto met een filter te posten en het bv maanden kost om fit en gezond te worden en te blijven. We offeren ons leven ervoor op om onze persona te promoten.
  • Geniet meer van jou momenten en ervaringen, en zoek niet altijd naar die sociale validatie.
  • Sociale media heeft ons geprogrammeerd om minder te denken, minder te focussen en minder vragen te stellen.
  • Attention is seen as the currency of succes by app builders.
  • Dopamine fabrieken ze laten je anders voelen en denken.
  • Mensen ervaren identiteitscrisis door sociale druk. Sociale goedkeuring is wanneer sociale media gebruikers constant/ regelmatig dingen posten voor likes en aandacht, en ze voeden hun ego met dit vals gevoel van vertrouwen, echt zelfvertrouwen is de enige validatie die we nodig hebben, en echt zelfvertrouwen is iets dat groeit vanbinnen, niet online.
  • Phubbing, zo heet het tegenwoordig, waarbij je iemand negeert omdat je te druk in de weer bent met je smartphone.
  • In 1970 was dit niet waar met een neutrale vaste telefoon, die niet werd geupdate om de zoveel tijd om ons er meer verslaafd aan te maken, we kozen wanneer we het wouden gebruiken.
  • Msn was ook meer gebruiksvriendelijk, het was enkel op de computer of laptop aanwezig je logde in had persoonlijke gesprekken en wanneer je de computer of laptop afsloot was de sessie afgelopen, haat, en jaloezie zorgt ervoor dat mensen nog verslaafder worden en er nog meer aandacht aan besteden, ten koste van hun eigen welzijn en bewustzijn.
  • Uit onderzoek blijkt dat negativiteit sneller reacties uitlokt dan positiviteit , het trekt dus sneller de aandacht dan iets positiefs, meer instant acties en reacties, algoritmes weten dit en maken hier gebruik van.
  • ze krijgen meer mensen hun aandacht door irritatie dan door educatie.
  • Kan een negatieve invloed hebben op creativiteit en intelligentie.
  • We moeten niet af van de smartphone, we moeten niet af van het idee van social media, we moeten af van de manipulatie machine dat zit op de achtergrond.
  • Verslaving en mensen hun aandacht vasthouden, das bij vele apps nu het hoofddoel geworden.
  • Het is niet goed voor ons en ik denk dat we het allemaal kunnen voelen.
  • We gaan meer op de draaimolen richting het aantal likes en reacties we standaard krijgen van social media, en we beginnen onze eigen goedkeuring te binden, onze eigenwaarde aan hoeveel aandacht we krijgen van andere mensen.
  • Het beïnvloed ook mij, ik merk op dat ik iets post, het beïnvloed mij wanneer ik veel of weinig likes heb.

En het is moeilijk als je er over nadenkt, en bij het gevoel van eigenwaarde komt, dan moet je goed weten en beseffen dat dat rust op volledige onafhankelijkheid van dat.

dat is iets subtiel om vast te houden en qua ontwikkeling zijn kinderen kwetsbaarder voor hun eigenwaarde, en ook zeker andere mensen die hieraan blootgesteld worden.

En het probleem is dat er altijd manieren zijn geweest om onze eigenwaarde te externaliseren , in termen van hoeveel geld we op onze bankrekening hebben of in termen van hoeveel vrienden we hebben, maar nu de uitbesteding van onze zelf- waarde wordt gecontroleerd door een handvol bedrijven, ligt dit anders omdat hun doelen anders zijn dan onze doelen.

Het zijn geen slechte bedrijven, ze hebben gewoon een ander doel namelijk om de aandacht te maximaliseren, en onze doelen zijn dat niet.

Maar het probleem is dat hun doelen onze doelen worden.

Dit is eigenlijk zo gevaarlijk, dat hun doelen om ons het meest te betrekken, door ons te laten zorgen voor likes, en bezorgt maken om likes, het ook onze doelen worden.

We worden eigenlijk ‘s ochtends wakker als een soevereine mens, en we beginnen te zorgen voor het aantal likes, reacties en berichten dat we krijgen, alsof dat ons doel in het leven is.

Dat wordt ons doel. En het is alsof we besmet zijn, het is alsof ze een gat in ons achterhoofd hebben geboord en nu hebben ze het virus geïnjecteerd en nu lopen we rond op zoek naar feedback met behulp van sociale media. En ze wonnen, als dat gebeurt.

En nogmaals, het is niet omdat ze slecht zijn, maar ze zitten in een ander spel, ze proberen de aandacht te maximaliseren. Maar we moeten een veel diepere vraag stellen, namelijk: wat willen we in ons leven en waar is onze eigenwaarde eigenlijk aan verbonden?

Er zijn een heleboel dingen die we zelf kunnen definiëren, en ik denk dat hoe minder mensen hun eigen waarden proberen te vinden, hoe kwetsbaarder ze zijn voor iemand anders die binnenkomt en hun hun waarden geeft.

En om vast te stellen dat we het moeten hebben over verschillende soorten statistieken, verschillende manieren om succes te meten en succes te genereren.

Als je een jong persoon bent en alleen geleefd hebt met sociale media, je eerste plicht is dan ken jezelf, je moet dingen ervaren: reizen, uitdagingen voor jezelf aangaan, je moet jezelf kennen, en je kan jezelf niet kennen, zonder perspectief dus geef het op zijn minst 6 maanden zonder sociale media, en beslis dan wat het beste is, niemand kan je zeggen wat juist is dat moet je zelf beslissen, maar dat kan je niet tot je jezelf kent.

Volgende Deel:

attention engineers die de principes van las vegas casino lenen.

Dit kan permanent jou concentratie capaciteit verminderen.

De magie van misschien, misschien heb ik een bericht misschien niet, dat high gevoel dat dat je krijgt dat is dopamine van de magische misschien.

400 cents in dopamine, dat is ongeveer dezelfde hoeveelheid dopamine dat je krijgt van cocaine, iets minder dan een extreem verslavende drug zoals cocaïne en dat is wat er gebeurt, het kan ons echt schelen wat andere mensen van ons denken, bijvoorbeeld

sociale media depressie, facebook depressie, iedereen kijkt naar hun nieuwsfeed en ze vergelijken hun leven met het leven van andere mensen, ze zijn hoogtepunten in het leven van andere mensen, en er is eigenlijk minder voldoening en meer verdriet, depressie en dat soort dingen.

We leggen zeer verslavende drugs in handen van kinderen voordat zei enige vorm van natuurlijke weerstand hebben.

ze verstoren middel en lange termijn doelen.

Nep populariteit op korte termijn en van korte duur.

Het forceert jou in deze vicieuze cirkel, wat is het volgende dat ik moet doen omdat ik de aandacht en het resultaat terug wil, denk eens aan dat verergerd door twee miljard mensen en denk dan na over hoe mensen dan reageren op de percepties van anderen, het is gewoon heel slecht, we weten uit onderzoek literatuur dat hoe meer je social media gebruikt, hoe vatbaarder je wordt voor eenzaamheid en geïsoleerd voelen het kan de kans op depressie verhogen, we gaan hier denk ik nog meer van horen in de nabije toekomst.

Er is een fundamentele mismatch tussen de manier waarop onze hersenen zijn bedraad en dit gedrag van jezelf bloot te stellen aan stimuli met vertraagde interval beloningen in al de uren dat je wakker bent.

Het is 1 ding om een paar uur te spenderen aan een slot machine in las vegas, maar als je de slotmachine aan alle mensen geeft die een smartphone gebruiken en de slotmachine dus letterlijk in hun broekzak stopt, en ze spelen het heel de dag van wanneer je opstaat tot wanneer je gaat slapen, kan dit niet goed en gezond zijn, we zijn hier niet voor gemaakt, het heeft cognitieve gevolgen: één van hen is een vorm van achtergrond angst , dit is het ding dat de wereld waarin we leven niet echt is sociale media niet echt is, en sociale media beloont ons voor het tonen van ons beste leven de bewerkte geposeerde, champagne Michelin ster vakantie onze beste georkestreerde hoek van ons leven het hoogtepunt, maar je ziet nooit het echte leven, de 99% van ons leven achter de schermen die ongekende, ongefilterde, dagelijkse, saaie normaliteit en je vergelijkt uiteindelijk je achter de schermen met het nep-hoogtepunt van andere mensen en gebruikt anderen als een spiegel, criterium voor hoe jij eruit moet zien, hoe succesvol je moet zijn, of hoe je moet leven, deze valse vergelijkingen zal er alleen maar toe bijdragen dat je je ontoereikend en inferieur voelt aan iets dat niet eens echt is, onderzoek toont voortdurend aan dat het vergelijken van je leven met het leven van iemand anders afgunst creëert, weinig zelfvertrouwen, weinig eigenwaarde en depressie, je vergelijkt jezelf met andere mensen elke dag opnieuw, bewust of onbewust en wat ik ook zeg, je gaat niet stoppen omdat het vergelijken van het ene met het andere een natuurlijk iets is om te doen, of we het willen toegeven of niet, een grote reden waarom iets waardevol is, is omdat er iets ergers is (minder waardevol), allemaal beter om het te vergelijken om erover na te denken.

Een oude steen van een mobiele telefoon met een grote antenne wordt alleen als geweldig beschouwd in een wereld voordat de smartphone er was, het paard en kar alleen beschouwd als een fenomenale wijze van transport totdat de auto langskomt, het antwoord is niet te stoppen met vergelijken, omdat we dat helaas niet kunnen beheersen, maar je moet het object van je vergelijking van iemand anders naar jezelf veranderen, je moet jezelf meten tegen jezelf en door dit te doen begin je een basispunt te vormen waar je jezelf als prima beschouwt, precies zoals je bent, maar het is ook de meest effectieve motiverende en gezonde manier om te werken om jezelf te verbeteren, je zult gelukkig met jezelf worden wanneer je stopt met het uitoefenen van druk op jezelf om meer als iemand anders te zijn, en wanneer je echt met echt begint te vergelijken, momenteel zijn we in een heel slechte gang van zaken naar mijn mening is het de kernfundering aan het uithollen, of hoe mensen zich door en tussen elkaar gedragen en ik heb geen goede oplossing, weet je, mijn oplossing is, ik gebruik deze tools gewoon minimaal, voornamelijk voor priveberichten en bepaalde groepen die ik waardevol vind en waar ik waarde uit put. Het kan enorme spanningen creëren voor jezelf en je naaste mensen.  

En het is raar, ik denk dat ik eigenlijk niet van nature wilde worden geprogrammeerd, en dus heb ik het gewoon uitgezocht en mezelf ermee geconfronteerd en om het nu te zien wat er gebeurt.

Het gaat terug richting Jaren ’70 in de vroege jaren ’80 bij xerox toen Steve Jobs voor het eerst voorbijging en de grafische gebruikersinterface zag, de manier waarop mensen het hadden over de wereld beïnvloeden, was een fiets voor onze geest dat we daar een mens zijn en dat ze een gecertificeerde set hebben van capaciteiten en mogelijkheden en dan geef je ze een fiets en kunnen ze naar al deze nieuwe afstanden gaan die ze gemachtigd zijn om naar deze gloednieuwe plaatsen te gaan, en deze nieuwe dingen te doen om deze nieuwe capaciteiten te hebben, en dat is altijd de filosofie geweest van mensen die technologieën maken hoe maken we fietsen voor onze geest om te doen en stellen ons in staat om nu meer te voelen en toegang ermee te krijgen toen de eerste iPhone werd geïntroduceerd, het was ook de filosofie van deze technologieën hoe we mensen in staat stellen iets meer te doen en in die dagen was het niet manipulatief omdat er geen concurrentie om aandacht was, photoshop probeerde niet te maximaliseren hoeveel aandacht het van je nam, het meet geen succes op die manier en internet was in het begin niet ontworpen om aandacht te maximaliseren, het was gewoon om dingen daar te plaatsen, het creëren van deze prikborden, het was niet ontworpen met deze hele overtuigende psychologie die ons later brandwonden geeft, als je het beest voedt, het beest je zal vernietigen, als je het kan terug duwen hebben we een kans om controle te houden ,en het is een moment waarop mensen hard moeten breken met sommige van deze tools en de dingen die u vertrouwt op de dopamine-aangedreven feedback lussen op korte termijn die we hebben gecreëerd, vernietigen hoe de maatschappij werkt geen burgerlijk discours nee samenwerking misinformatie mis waarheid en het is geen Amerikaans probleem dit gaat niet over Russische advertenties dit is een wereldwijd probleem.

Hoe het internet wordt misbruikt , en je je niet meer speciaal kan voelen, met iemand, want iedereen is verslaafd aan de virtuele aandacht, het is nooit genoeg, het is altijd maar jagen naar meer. Stel jezelf de vraag, is mijn leven zoveel verbetert ten opzichte van vroeger nu alles meer en meer gaat naar de virtuele wereld en virtueel populair zijn in de perfect uitziende wereld en omstandigheden?

Verveling: je hebt niets te doen, je gaat niets doen, en er is niets op armlengte dat dat kan oplossen.
Met je telefoon heb je een hele wereld van informatie en entertainment voor jou, maar wil je dat wel, die verveling constant opvullen met informatie en entertainment of wil je wat anders met je leven, wat zou je graag doen? Wat deed je vroeger meer? Stel jezelf die vragen.

Het ware gif van social media:


De meest populaire mensen op instagram hebben waardeloze content, het zijn meestal tienermeisjes die bananen eten, zij hebben miljoenen volgers.
Je leeft in een angst als je vorige post 200 likes had, en je volgende post maar 100 heb je gefaald, omdat je jezelf niet hebt weten te overstijgen en je je hierdoor minderwaardig en angstig kan gaan voelen, je bent constant in competitie met jezelf, niet alleen tegenover andere maar ook tegenover jezelf.
De groei van sociale media is niet tegen te houden, er zullen 2 grote groepen ontstaan, de mensen die niet social media gebruiken, en de groep die wel social media gebruiken, het is niet verdeeld in regio of in sociale klassen het is simpelweg, gebruik jij social media of niet? Een eigen keuze.
Sociale media heeft een groot psychisch effect, het verhoogd de kans op de depressie, angst zelfdoding, schermtijd verminderd geluk, levensvreugde en zelfvertrouwen.
De helft van instagram gebruikers zijn ongelukkig, ze weten niet of ze ongelukkig waren en naar instagram trokken, of instagram hen ongelukkig maakt.
Social media kanalen zijn gebouwd rond jaloezie, ze bepalen de hoeveelheid jaloezie via hun algoritmes, ze gebruiken jaloezie om bij jou een actie, reactie uit te lokken, ze bewapenen jaloezie en niet enkel jaloezie maar ook agressie en haat. Jaloezie kan ook in positief aspect gezien worden, ik wil worden zoals iemand dus dan ga ik daarvoor trainen, studeren, of bepaalde gezonde routines aannemen die die persoon ook doet om zoals hij/zij te worden. Jaloezie met haat kan een heel ander effect hebben: ik kan niet zijn zoals die andere persoon, het geeft een gefrustreerd gevoel, ik zou proberen je te vernietigen om jou mij te maken. Social media moedigt agressie aan via hun algoritmes.
Jaloezie en haat lokken herhaaldelijk gebruik uit, het is zo ontworpen omdat dat de kijkcijfers en de gebruikers langer hun tijd besteden op social media.

Liefde zorgt niet voor herhaaldelijk gebruik, het is zo ontworpen dat het herhaaldelijk gebruikt kan en zal worden, zo is het ontworpen (haat toespraken, negatief nieuws) haatberichten zijn korter dan liefdevolle berichten.

Als negativiteit wordt beloond met vind ik leuks en reacties en retweets … en niet wordt bestraft zoals iemand aanvallen met een mes gevangenis oplevert, vergiftigd het jou en andere mensen.
Het spoort aan tot asociaal gedrag als nooit tevoren, degene met agressieve neigingen vinden social media een ideaal gras, een negatieve filter die zich vermeerderd en gelijkgestemde aggresieve, gevaarlijke, beetje gestoorde mensen aantrekt.
Hierarchie platformen hebben toezichthouders zoals moderators in forums en chats, netwerk platformen hebben dit niet, wikipedia was begonnen als een hierarchisch platform, later werd dit een netwerk model en hebben veel mensen zichzelf hiervan teruggetrokken doordat haat en jaloezie een drijvende motor kan en is in veel gevallen achter netwerk platformen.

Sommige mensen zijn zo verslaafd dat ze er gewoon niet meer vanaf komen, zei leven in social media, het wordt hun leven, ze zien social media als realiteit, en zei verliezen het beeld van de realiteit, wat eigenlijk neerkomt op een psychose, je leeft in een toxische wereld waar je alleen maar meer wordt blootgesteld aan toxische boodschappen, wat je beloond in die wereld om daar zo in verder te gaan, waar je in realiteit in het echte wereld voor bestraft wordt wat je dan weer motiveert om nog dieper in die toxische wereld en in dat toxisch gedrag verder te gaan, zo komen mensen in een psychose, psychotische wereld, een bubbel.

Tieners verkiezen voor interactie met andere tieners bij voorkeur via social media, face to face conversaties is gezakt met meer dan de helft in de afgelopen 10 jaar, het aantal tieners die daten zakte ook met meer dan de helft, seksuele gelegenheden daalde ook met de helft, tieners zijn in grote aantallen verhuist naar social media, ze praten veel minder in het echt en veel meer via social media.

Het is makkelijker voor interactie via een schermpje dan in real life, mensen verkiezen vaak comfort boven waarde en intimiteit.
Je gaat alleen een interactie aan met mensen wie heel heel veel zoals jij zijn, een selfie is een 100% interactie met jezelf, selfies zijn nu voor meer dan de helft van alle activiteit op social media.
Social media zorgt voor splitsing, je bent mijn vriend of mijn vijand, like, dislike, 0 / 1.
Er is geen verschil tussen tabak, drugs en social media effect.

De grootste angst van ons is niet honger of het weer, maar er niet bijhoren.
Als je niet aan het negatieve spelletje deelneemt zullen je likes laag en minimaal zijn, je zal je teruggetrokken en genegeerd voelen, er niet bij horen.
Gevoel van er bij te horen: Wees agressief, wees niet intelligent, hou het simpel en dom, trail and error om populair te worden, als ik dom ben heb ik meer vind ik leuks, hoe dommer ik ben hoe meer likes ik heb, hoe beperkter mijn content, hoe meer likes ik heb. Het forceert dat je je ware identiteit verbergt, social media zorgt ervoor dat jij niet jij wordt, het laat belangrijke aspecten van jou weg, als je intelligent bent moet je dat negeren, ook als je empathisch bent, als je begripvol bent moet je dat negeren, het forceert jou iemand te zijn in overeenstemming met een ideaal dat is essentieel agressief,kinderachtig in één woord een narcist/psychopaat.

Social media is gebasseerd op oninigheid, een selfie posten zorgt ervoor dat je je kwetsbaar opstelt, het wekt angstgevoelens op en het gaat de lucht in van zodra je een selfie post. Als je dit heel veel doet, heel vaak herhaalt kan je dit depressief maken en doen voelen.

De helft van de tieners voelt zich er ongelukkig bij, slechts 3% voelt zich gelukkig waarom doen ze het dan? Omdat ze er niets aan kunnen doen, omdat ze eraan verslaafd zijn. Het geeft geen mening het is robotisch
Door social media kan je kritisch denken ondermijnd worden, sommige mensen leven in deze virtuele simulatie en kennen alleen deze wereld, losstaand van de echte wereld, ze zitten in een matrix wereld met bits & bytes, elektriciteitsrealiteit, i.p.v. atomen.

Ze beschouwen social media als echt en al het andere als vals, een misvormde realiteit en relaties met elektriciteitsweergaven van mensen met foto’s en video’s.

Social media moedigt een gebrek aan intimiteit aan, het gaat goed met jou en de ander, totdat je elkaar in het echt wilt ontmoeten, omdat je enkel het valse zelf hebt ontmoet. De enige manier om mensen te leren kennen is via intimiteit, intimiteit is in competitiestrijd met facebook, je bent intiem of je bent op facebook, intimiteit heeft sociale aspecten, het is een sociale activiteit, het is een interpersoonlijke activiteit, je bent nooit intiem met 1 persoon, je bent ook automatisch intiem met hun vrienden, ouders, collega’s familie, achtergrond, woonplaats, we zijn nooit niet intiem met 1 persoon, we zijn altijd intiem met een netwerk gecentreerd rond 1 persoon.

Facebook en twitter vertrouwen op eenzaamheid, zei hebben dit soort mensen nodig, sociaal niet in staat om sociale relaties en intimiteit aan te gaan.

Fabrikanten maken producten onontbeerlijk, dit betekend dat je niet zonder kunt, en integreren veroudering om zo via marketing mensen een nieuw product te laten aankopen, dit zijn de 2 mantras van fabricage.

Bij facebook verouderd je post snel, je haalt je likes & na 24u iets gedeeld te hebben is je post dood, dus vergt dit herhaling, je bent hun werknemer van fabricage van producten die in een zeer snel tempo vervallen.

Ze ontmoedigen intimiteit omdat dit niet ten goede komt aan hun verdienmodel, als je verlieft bent heb je oog voor je vrouw of je vriend, niet voor facebook, social media wil dit elimineren ze willen geld verdienen met jou ogen, alles wat in strijd is met dit is een bedreiging. Als je een vriend/vriendin hebt zakt jou consumptie met 60%, vele spreken af als we samenzijn, verminderen we social media, liefde is een bedreiging en er is veel seksuele potentie en tegelijk bedreiging voor een relatie, vriendschap is een bedreiging, relaties zijn een bedreiging, alles wat jou van social media weghoudt is een bedreiging.

Als je echte intimiteit hebt ervaren zoek je het overal om het opnieuw te ervaren, dan lijkt social media niets vergeleken met dat.

Als je intiem wil zijn met mensen wiens hun brein zodanig is beïnvloed door social media wordt dit heel erg moeilijk, ze zijn zo geprogrammeerd tegen intimiteit, ze beschouwen intimiteit als negatief, als een bedreiging.

De meeste interacties via social media zijn pijnlijk, het creëert valse intimiteit heel erg miniem vergezeld van een soort pijn. Je post een selfie en dit creëert intimiteit heel erg klein maar het creëert intimiteit, van 10 reacties zeggen 3 jou hoe lelijk en onwaardig je bent om je pijn te doen, het is sadistisch, dus mensen hebben aanleg gekregen om pijn te ervaren bij blootstelling aan andere mensen door een kleine groep mensen. Micro intimiteit is erg pijnlijk.

Mensen verbergen hun ware zelf en ze worden selectief met wat ze delen door de pijn die ze ervaren.

Social media heeft de hoeveelheid negatieve sociale interacties en pijn doen groeien, we sterven emotioneel.
We worden gedwongen om meerdere persoonlijkheden te hebben op social media.
Als we de intimiteit van vroeger willen ervaren en beleven is het een noodzaak te moeten scheiden van social media. Een parallel leven op social media en het gewone leven is ook mogelijk.

Narcisten denken dat ze alles weten je kan ze niets leren, ze verzetten zich tegen leren.

Iedereen kan nu beroemd worden, mensen worden een expert in nutteloze zaken, autorijden, sport, koken, als ik een betere expert ben dan jij dan haat en wordt jij jaloers op mij en wil jij beter dan mij worden en zo krijg je nutteloze discussies  over nutteloze topics, want iedereen kan zich nu de expert noemen.

0 % afhankelijkheid van andere, intiem zijn met iemand geeft kracht en macht aan de ander en velen houden liever macht voor zichzelf, dus leven mensen meer op een eigen online eiland.

Internet maakt technologie machtiger, maar maakt jou machtelozer persoonlijk en emotioneel, veel mensen beschrijven hun internet ervaring als verdrinken in de overvloed van media en informatie waar ze elke dag mee overspoelt worden en het ontkracht want iedereen heeft maar een heel klein deeltje kracht .